Recenze: Tomáš Klus – Proměnamě

Právě dnes oficiálně vychází již čtvrté studiové album Tomáše Kluse s názvem Proměnamě. Všichni Tomášovi fanoušci na desku netrpělivě čekali už od jeho veleúspěšného počinu Racek, který rázem zaznamenal raketový start a dlouho vedl žebříčky prodejnosti. A jak je to s albem Proměnamě?

TomasKlusPromenameObalNová deska je jiná než Racek, to rozhodně. Hlavně proto, že se na ní Tomáš zcela oprostil od své „nechtěné“ a z jeho strany nevynucené image politicky orientovaného písničkáře, který nahlas říká to, co si všichni myslíme. A je to poměrně logické, od Racka se v Tomášově životě stala řada věcí, díky kterým dospěl. A právě dospělost a vyzrálost je v jeho písních cítit. Samozřejmě, že Tomáš stále patří mezi „hračičky“ a je vidět, že ho hudba baví a že si hraje rád s melodiemi a slovy. Dospěl ale v tom ohledu, že už ví, o čem že život vlastně je. Nemá cenu nadávat na politiku, protože dokud tam budou ti, co tam jsou, tak s tím stejně nic nezmůžeme. Nemá cenu plýtvat energií na něco, co nezměníme a proč si život krátit hloupostmi a zbytečnostmi… Ve skutečně je důležitých jen velmi málo věcí, ale těch nejvzácnějších a nekrásnějších na světě – náš život, naše zdraví, láska a hlavně děti. A právě toto je z Tomovy hudby cítit, jako nikdy. Čistá radost ze života a z toho, že se z Toma stal otec. Pokud to cítíte stejně, budete z Proměnamě nadšeni.

Jistě najdeme na albu i několik písních, které tam úplně tématicky nepatří a působící trošku zmateně, ale i to byl nejspíše záměr. Tomáš prostě psal, jak cítil a měl z toho čistou radost. I proto nejspíše odmítl ve finálním seznamu skladeb škrtat a na posluchače tak čeká celých 16 písní od balad až po rychlejší skladby. Poprvé se navíc na desce objevuje i silnější hudební doprovod, kdy si Tomáš a jeho parťák Jiří Kučerovský nevystačí jen s kytarami, ale využili i žestě anebo dětský sbor.

Výborná deska, která podle mého názoru předstravuje to nejlepší, co naše písničkářství může právě nabídnout. Na druhou stranu, pokud chcete Tomáše ve starém duchu, pusťte si jeho starší desky. Současný Tomáš je již jinde, na duchovnější a spokojenější vlně.

Rubriky